week 6 | Jungle

He Iedereen!

Dit keer echt waar een kort berichtje want het is een hectische week! Zaterdag komt eindelijk het recycle festival eraan en we hebben een hoop te regelen en te doen daarvoor. Ondertussen gaan natuurlijk de lessen ook gewoon door en heb ik hier nog wel wat ander creatief werk te doen.

Vorige week was, zoals een aantal vast hebben gezien op facebook, een beetje een relax en er-even-tussenuit-weekje. Nadat ik maandag en dinsdag gewoon kunstlessen heb gedaan met de kids, die trouwens nog steeds geweldig zijn en zo groeien en waarmee ik echt een band heb opgebouwd, ben ik met een van de meiden hier vertrokken naar Costa Rica, Monte Verde om precies te zijn. Zij moest haar visa-run doen en ik vond het wel gezellig mee te gaan, ik bedoel maar ik ben nu zo dichtbij en ik zou gek zijn niet even een kort bezoekje te brengen.

Dus woensdag om 5u het bed uit, ontbijten en op naar de bus richting Managua om daar, eindelijk, een luxe airco bus te nemen voor 10u naar Costa Rica. Heerlijk relaxt, maar ijskoud op de bus liggen tukken en van de uitzichten genieten. Toen kwam het geniale idee om ons halverwege Costa Rica te laten afzetten. De bus gaan normaal naar de hoofdstad maar hetgeen wat wij wilde zien en doen lag dus voor de hoofdstad. Nou weten we dat we de chickenbussen hier makkelijk overal kunnen laten stoppen maar dat het ook met de speed luxe bus kon. Zo fijn en handig!
Net zo verbaasd over deze bus waren we toen er ineens een mannetje opstapte en ging roepen AGUA AGUA AGUA … dit zijn van die fijne marktverkoopmannen die normaal alleen op de chickenbussen te vinden zijn maar dus ook op de luxe bus komen ze lekker verkopen. Nou en wij hadden wel nood aan een ontbijtje. Lekker hoor! Voor de rest waren het vooral 3 dagen met heel veel bussen en reizen, 7u heen, waarvan we bijna 3u aan de douane hebben gestaan en dit was natuurlijk hetzelfde op de terug weg. Al zaten we toen niet de hele route in de luxe bus en was het dus zweten geblazen.
In Costa Rica hebben we dan de dag van ons leven gehad met een prachtige tour door het regenwoud en giga hoge wandel bruggen met uitzichten waar je u tegen zegt. We zijn dan ook even de kolibrituin ingedoken en raakte er bijna niet meer weg omdat we de perfecte kolibri foto wilde nemen. Smiddags gingen we het engste ever doen, canopy tour over het regenwoud! Kilometershoog, nee maar wel echt heel hoog en heel lang (de langste was effectief 1km!) Hang je daar wel mooi aan een touw hoog in de lucht. En gillen van plezier dat we deden, de rest van de groep was aardig stil en wij waren van ver te horen! Ik heb dan ook nog de tarzan swing gedaan en voelde me een echte Jane, compleet met gil natuurlijk! Nee het was echt een van de engste dingen dat ik heb gedaan maar zo ontzettend vet! Savonds hebben we dan nog een nachttour door de jungle gedaan. Lekker onvoorbereid met sneakers en shortjes de donkere jungle in, met een hoop regen erboven op! Maar het was de moeite, we hebben een luiaard met baby gezien, een groene viper slang, een gigantische blauwe vlinder, een huge wandelende tak (nee serieus bijna 20cm groot), een prachtige golden beatle en nog een hoop andere beestjes.
Maar het mooiste aan costa rica vond ik toch wel het verschil met nicaragua. De mensen hebben het hier zoveel beter, er zo veel meer rijkdom maar het mooie was juist dat de mensen in nicaragua veel meer genieten en zo veel vriendelijker zijn. Althans dat was mijn ervaring. Ik heb genoten in costa rica en ben een onvergetelijke ervaring rijker maar was blij om terug in nica te zijn!

Na 3 dagen vroeg op was daar het weekend, en dat betekende weer vroeg op en de volgende bus in naar de andere kant van het land. Helemaal naar het noorden naar een andere jungle, Penas Blancas. Daar zat een vriend van de mensen hier, ook vrijwilligerswerk in functie van het behoud en heraanplanten van de jungle. Nica is namelijk bijna 80% van zijn wouden kwijt en ze zijn beetje bij beetje bezig die terug te creeeren, want na de amazone was dit het belangrijkste woud aan deze kant van de wereld.
Het was een weekend van vroeg opstaan en de rubberlaarzen aan te trekken. Wat een prachtige combinatie van top, short, haar omhoog en rubberlaarzen opleverde. Dan heerlijk te ontbijten en de wildernis in. Dit keer geen vast gelegde routes en verharde paden maar wilde wegen met bomen, planten en een wilde aap! Het totaal andere ervaring dan in costa rica, heel ontspannend en mediterend. Na een aantal uur de berg op te gaan kwamen we aan bij een prachtige waterval. We hadden wat pech met het weer, bewolkt en regen, maar toch de kleren uit en in die bikini de waterval in, wat een heerlijke natuurlijke massage en wat een uitzicht en gewoon wauw. Dan besef je weer wat een prachtige dingen de wereld bied.
De volgende dag zijn we dan ook weer vroeg eruit gegaan om naar de top van de bergen te klimmen voor het mooiste uitzicht en om het ‘begin’ van de waterval te vinden en daar weer heerlijk als echte jungle mensen te genieten en te zwemmen. Een grote groep in vol ornaat van regen en trekkerspakjes kwamen langs en wij waren echt wilde met stokken en sprongen in het water.
Smiddags een onverwachte trek en super interessante gesprekken gehad naar een stukje verborgen waterval waar we dan ook heerlijk hebben zitten genieten en volledig tot rust gekomen met meditatie. Niet helemaal mijn ding maar wel heerlijk tot rust gekomen en vol inspiratie terug gekomen, met als afsluiting van het weekend een prachtige sterrenhemel!

Oke geen kort berichtje dus, maar toch nog even dit. Wat ben ik trots op mezelf dat ik die klim heb aangedurfd en heb gehaald zonder echt volledig buiten adem te zijn. We hebben het gehaald tot de top (bij de groepsfoto bedoel ik dan ook echt het hoogste punt dat je kan zien!). Na een 6jaar niet sporten was het een hele uitdaging maar dankzij de groep hebben we het allemaal gehaald, met allemaal een mindere conditie. Het was dus echt lekker genieten van het ene uiterste tot het ander uiterste. Met een prachtige thuiskomst gisteren, waarbij de kinderen al in de les zaten en me echt hadden gemist. Echt prachtig!

Nu weer op naar de drukke week en lessen geven en een hoop andere dingen en dan begint het aftellen al bijna. Het is nog maar 3,5week genieten van het relax leventje hier en dan is het weer gaan gaan gaan.