week 5 | Ticuantepe

He Iedereen!

Eerst even serieus gepraat. De lessen met de kids gaan dus nog altijd hartstikke goed en we hebben er nog altijd even veel plezier in. De vooruitgang blijft zo goed zichtbaar en ze genieten er zo van. Ondertussen is het recycle project afgerond, althans de lessen op de school want volgend weekend hebben we het hoogtepunt met het festival. Maar ik wou jullie allemaal nog even bedanken voor de bijdragen op men afscheidsfeestje het geld is ontzettend goed te recht gekomen en we hebben er prachtige dingen mee gedaan en mee geleerd.
We hebben onder andere vuilnisbakken van plasticflessen gemaakt, 2 grote panelen met bierdopjes en een lamp van plastic bekertjes. Het is dus voornamelijk uit recyclage materiaal gemaakt. Maar jullie geld is hard nodig geweest voor de prachtige resultaten. Zonder verf, kippengaas, kwasten, lijm, scharen, potloden, stiften … komen we niet ver! Er is nog wat over van het geld en dat gaan we gebruiken om het festival in goede banen te laten lopen. Het is een festival voor de kids met allerlei workshops van gerecycled materiaal. Maar dus ook hier moeten we nog meer stiften, scharen, kwasten, lijm … kopen. Al het materiaal dat over is komt in de stockroom van Atelier Favela dus ook hier hebben ze hun plezier eraan. Dus namens mij en alle kids: Thanks! Kijk zeker even het filmpje onder aan dit berichtje voor een Gracias van de kids!

Waar was ik ook al weer gebleven met de rest van mijn verhaal. Mijn laatste weekendje weg (Léon) lijkt al weer een eeuwigheid geleden. De tijd gaat hier plots ontzettend snel voorbij, alles gebeurd nog plan plan maar de dagen vliegen om.
Vorige week was het een kleine feest en relax week! Het begon maandag met mijn verjaardag (trouwens iedereen nog bedankt voor de verjaardagswensen!). De dag begon net als mijn verjaardag thuis begint, lekker wakker worden door mensen die verjaardagsliedjes zingen! Een heerlijk pannenkoeken met chocolade en allerlei lekkers voor ontbijt. Dan gewoon een dagje werken en les geven en savonds een heerlijke barbecue en natuurlijk mochten de mojitos niet ontbreken. Deze feest stemming hebben we dan dinsdag door gezet op een reggeafestival, dat tot in de vroege uurtjes heeft geduurd. Want ja ook hier vieren ze 1mei en heeft iedereen een dagje vrij.
Donderdag was het feest omdat eindelijke de eerste regen met bakken uit de lucht viel! Dit was natuurlijk weer precies op het moment dat de les met de kids eigenlijk door zou gaan. Maar door de regen kwamen de kids niet opdagen, nouja ik moet zeggen konden ze niet opdagen. Want alles stond helemaal blank en de elektriciteit begaf het ook. Zaten we daar mooi na een regendansje binnen in het donker zonder elektriciteit. Dankzij ons Honduriaans bezoek kwamen we de dag door met het maken van armbandjes, oorbellen en allerlei sierraden.

Het regenseizoen is dus officieel van start gegaan en dat was de eerste dagen te merken, maar ondertussen is het dinsdag en we hebben sinds zaterdag geen regen meer gezien. Dus we snakken weer naar een beetje afkoeling!
Zoals het dus misschien wel duidelijk is had ik het zo naar men zin in het Atelier afgelopen week dat ik deze keer ook geen weekendje weg ben geweest. We hebben dan wel een daguitstapje naar een van de meest actieve vulkanen in de wereld (nee dat weet ik niet zeker, maar wel van midden amerika) gemaakt namelijk de vulkaan van Masaya. Die is nog in 2008 uitgebarsten en werd door de Spanjaarden The gate to hell genoemd, nou ik snap waarom! Dit was samen met een nieuwe vrijwilligster uit Ierland. Wauw wat indrukwekkend, je kan echt op de rand van de vulkaan staan en als het donker is zeggen ze dat je de lava kan zien. Helaas was het park savonds dicht ivm bosbranden op een van de andere kraters. Maar wat een machtig ding is dat seg! De rook kwam ons te gemoed en blies een enorme stank in ons gezicht. Toen hij wat weg trok konden we bijna 200m de diepte inkijken in de krater.
Dat was mijn weekje wel, oh ja zondag hebben we de feest/relax week dan ook mooi afgesloten met een barbecue met iedereen van Atelier Favela en van Quilombo (een ander cultureel centrum/bar in Managua) dus dat was lekker heel de zondag koken, eten, genieten, zingen, dansen en in de hand opnieuw mojitos. Het leven is hier goed! Ik heb eindelijk mijn plaats en rust gevonden en nu heb ik nog maar 4 weekjes te gaan. Het gaat snel!
Komende week ga ik voor een paar dagen naar Costa Rica met een van de meiden hier, die moet haar visum verlengen en ik vond het wel een prachtige kans om een totaal ander land te zien. Ik ben er heel benieuwd naar!

Tot volgende week weer!
Abrazo

2 reacties
  1. eduard en lia zei:

    Nou Loes alweer n week van plezier en goed werk gehad nog maar n paar weken en je bent weer lekker thuis jij vind het daar goed leven maar wij zullen toch weer blij zijn als je weer thuis bent en goed dat je er samen met iemand naar toe bent gegaan (de vulkaan) blijf ons vooral op de hoogte houden want het is leuk om je werk en uitjes te volgen. Ga verder lekker je gang en geniet er nog even van want…..het is weer voorbij voor je het weet.
    Nou de groetjes weer en tot de volgende blog.

    XXXXXXX Eduard en Lia

  2. leny Westenberg zei:

    Hallo Loes ,wat kun je toch lekker vertellen,het is net of we er bij zijn ,en de stank van de vulkaan kun je ruiken.
    we kijken uit naar je volgende verhaal.Op naar Costa Rica weer helemaal iets anders.
    Groetjes Leny

Geef een reactie

