Week 3 | Granada

He Allemaal!

Opnieuw een berichtje uit Nicaragua van mij. Ik dacht dat het een kort en gewoon berichtje ging worden. En erg lang ga ik het ook niet maken, maar gewoon gaat het alle sinds niet zijn!

De week, na het bekende surfweekend, begon heel normaal met vergadering en de eerste les.
We zijn nog steeds over de zintuigen bezig en deze week hebben we dan ook een blinde route gemaakt. De kinderen moesten geblinddoekt leren lopen, onze stem volgen, raden wie er voor hun zat, dingen voelen en beschrijven, dingen proeven en beschrijven, blind tekenen, blind een glas water vullen en een schoen strikken en nog veel meer.
Het is wel te merken dat een kind van 8jaar hier toch een achterstand heeft op een kind van 8jaar uit België of Nederland. Al is het in de korte tijd dat ik hier ben ook wel te merken dat ze vooruitgaan en meer leren nadenken, meer verantwoordelijkheden en verantwoording moeten afleggen. Deze week hadden ze namelijk 1 dag examens en dit hadden ze niet aan ons laten weten. Dus wij zaten een beetje te wachten tot de kids kwamen en toen ze na een half uur er nog niet waren zijn we naar enkele hun huis gegaan en kregen we het verhaal van de examens te horen.
Maar de volgende dag kwamen ze wel hun excuses aanbieden, iets wat hier niet snel gebeurd omdat je niet komt opdagen. Het is hier de normaalste zaak van de wereld. Het recycle project heeft namelijk deze week hetzelfde mee gemaakt. De docenten hadden vergadering vrijdag, maar het ons even laten weten dat zat er natuurlijk niet in. Gelukkig zijn we donderdag zelf naar de school gegaan.

Dus een hoop lessen die niet door gingen, maar degene die door gingen waren geweldig. De kinderen groeien, beginnen me echt te kennen en je merkt gewoon waarvoor je het doet. De oudere kinderen willen steeds meer leren, steeds meer over de computer en engels omdat ze weten dat het belangrijk is om verder te komen in het leven.

Toen was het weer tijd voor het weekend, opnieuw een weekendje granada. Net als mijn eerste weekendje. Maar nu voor het gehele weekend.
Beginnend met een prachtige, haast privé, rondtour tussen de Isletas (allemaal kleine eilandjes ontstaan uit een vulkaan uitbarsting 1500jaar geleden). Heel mooi om te zien, niet zo spectaculair als bijvoorbeeld Halong Bay in Vietnam, maar bijzonder om de gemeenschap te zien. Zo jammer alleen dat het prachtige natuur is, maar het niet beschermd is en zelfs alle eilandjes te koop of te huur staan. Een vreemd fenomeen!
Die avond ontmoete ik Eric (collega van ons pap) en zijn vrouw in het stadje. Zij hadden een week lang met een groep van 25 oudere een huisje gebouwd in Nicaragua. En het was hun laatste avond hier en de organisatie had mij uitgenodigd om mee te eten en mee wat te drinken. DIt omdat ik enkele spulletjes was vergeten thuis en Eric ze bij had om aan mij te geven. Wat een gezellig stelletje mensen was dat. Lekker gegeten, een dansje gedaan en daarna op een terrasje nog een biertje gedronken. Dus bij deze wil ik Eric en Habbitat nog een keertje bedanken!

Toen was het de volgende ochtend tijd voor mijn eerste vulkaan beklimming! De Mombacho ging ik op. Helemaal in mijn eentje vertrok ik, en aan de ingang kwam ik een Zweeds meisje tegen met wie ik de tour ging wandelen. Per toeval kwamen we nog bekende van haar tegen die daar met een gids waren en de gids vond het wel gezellig als wij ook mee gingen. Dus van een eigen tourtje ineens met 4 en een gids. Maar wat was dat prettig, we hebben zoveel meer gezien en zo veel keer van het pad af gegaan om een beter uitzicht te krijgen of een bijzondere plant te zien. Normaal duurt de rondwandeling rond de (uitgedoofde) krater in het cloudforest een kleine 2u wij hebben er wel 5u over gedaan met de gids. Omdat hij het relaxt wou doen en ons wou laten genieten van de prachtige uitzichten in en vanaf de krater. Het was absoluut geen vulkaan zoals we die ons voorstellen, die staat in Masaya en is momenteel gesloten wegens enkele kleine bosbranden op de vulkaan.
Maar wat een machtig natuur verschijnsel, en ondanks dat de vulkaan slaapt is hij niet uitgedoofd. Dit wil zeggen dat er her en der rookgaten zijn waar er enorm hete lucht uit komt, net een sauna! Maar wat een uitzichten over de Isletas, Granada, Masaya vulkaan, het meer …! Een geweldige dag dus.

En nu komt het spannende deel van mijn weekend. Ik wil eventjes voorop stellen voor mensen die zich zorgen gaan maken, ik heb er niets aan overgehouden behalve een goede schrik en er is geen paniek nodig. We leven nog zonder schrammen of iets anders, ik heb alleen wat materiele schade. Maar als dat het ergste is.
Er waren dus weer wat nederlanders in het hostel, waaronder degene van vorige week tijdens het surfen. We gingen een hapje eten en daarna liepen we de hoofdstraat een stukje verder uit en toen was er een stukje niets van cafeetjes ofzo en ineens staan er 3 knulletjes voor ons. Niet groter dan mijn schouders maar wel met alle 3 een mes vast. Binnen 30 seconde waren ze weer weg met mijn tas en de portemonee van de andere. We hebben meteen alles afgegeven en ze voelde nog snel aan de zakken maar daar zat niets meer in. Gelukkig heb ik altijd wat geld in mijn bh zitten om nog thuis te komen. Het was dus echt enorm schrikken en we stonden wel te bibberen op onze benen, maar gelukkig waren we niet alleen en is er niets fysieks gebeurd. Alleen een gestolen gsm, wat geld en mijn prachtige DianaMini. Het was een heel vreemde beleving, want we hadden het echt niet zien aankomen. Al is dat meestal het geval lijkt me, maar wow wat ging dat snel en wat waren ze jong! Dat was het engste eraan, ze waren denk ik van dezelfde leeftijd als de kids waar ik les aan geef. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de kinderen op te vangen in de middagen en ze niet op straat te laten hangen. Dus Doeners ik ben zolang uit onze whatsapp, mijn belgisch nummer heb ik gelukkig nog wel. En het is dus alleen maar materiale schade en de ongelofelijke schrik die we te pakken hadden. Ik reis altijd best voorzichtig maar nu zal dat nog wel extra voorzichtig worden.
En om vandaag wat van de schrik te bekomen zijn we dan maar lekker naar Laguna de apoyo gegaan, dat is een enorm krater meer met ongelofelijk helder en vrij warm water. Lekker even een boekje lezen en genieten van het zonnetje en van de schrik bekomen met een prachtige uitzicht.

Nou dat was men spannende verhaal wel weer voor deze week. Ik ben gewoon zo blij dat ik niks heb en dat het me meer dan duidelijk is hoe belangrijk de kunstlessen voor de kids hier zijn. Zodat ze niet zo op straat gaan roven, maar juist wel die stap zetten engels te leren en verder te studeren. Want dat is hier echt niet zo normaal als bij ons, maar door de begeleiding hier komt dat met de meeste kinderen wel goed. Gelukkig maar. Dus we gaan weer op naar een volgende week met heerlijke lessen. Nog meer Spaanse lessen (de 2 die ik gehad heb zijn al goed gegaan) en een volgend weekend waarin we wel weer zien waar we belanden, zolang we maar weer een prachtige week met de kids hebben, net als afgelopen week!

Deze week dan ook geen filmpje maar slechts een aantal foto’s.

Abrazo! x

IMG_4145

 

2 reacties
  1. eduard en lia zei:

    Oh Loezeke gelukkig is het goed afgelopen maar ga er dus maar niet alleen opuit .
    En hoe moet het nou zonder je telefoon en je andere spulletjes uit je tas?
    Als we iets op moeten sturen laat je het dan ff weten.
    We zijn blij dat je het zo goed naar je zin hebt by the way en de fotos vinden we heel leuk om te kijken en het geeft natuurlijk goed voldoening he als je iets kunt betekenen voor die kids harstikke leuk voor je
    nou tot zover dan maar weer dus tot t volgend bericht wij zien er weer naar uit.

    Dikke dikke knuf xxxxx Oma Oom Eduard en Tantie

    • He Oma, tante Lia en om Eduard!

      Hier is dus alles prima, ik had vandaag nog gebeld naar oma thuis maar helemaal vergeten dat die natuurlijk bij jullie is. En ik heb op het moment geen telefoonnummers van iedereen dus die van jullie thuis moet mam nog even sturen.
      Het gaat dus gewoon hartstikke goed en geen paniek. Gewoon schrikken. Voor de rest hoeft er niks opgestuurd te worden hoor, alles is al weer nieuw gehaald en gekocht 🙂 Alleen nog eventjes problemen met het bellen van en naar gsmnummers in nederland en belgie.

      Doeii knuffels en kussen

Geef een reactie

